דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ציורי ילדים - הצצה לעולמו של הילד 

מאת    [ 24/05/2012 ]

מילים במאמר: 409   [ נצפה 11387 פעמים ]

ציורי ילדים - הצצה לעולמו של הילד

ילדים הם עולם ומלואו. מצד אחד מדובר באנשים לכל דבר ועניין ומצד שני אין לחשוב כי הם מבוגרים קטנים. ילדים הם אוכלוסייה ייחודית הזקוקה לתקשורת מסוג אחר. ניסיון - מוצלח ככל שיהיה - לשוחח עם ילדים על הרגשות שלהם, תחושות או חוויות, יעלה כי הם אולי מבינים אותן אבל מתקשים לנסח אותן. גם כמבוגרים קשה לנו לעיתים למצוא את המילים הנכונות כדי לשתף אדם אחר במה שעובר עלינו, אז על אחת כמה וכמה כשמדובר בילדים.

בית עם גג אדום ושמש צהובה

ציורי ילדים מוכרים דוגמת "המשפחה שלי" (אבא, אמא ואני - כיצד אני תופס את מקומי כחלק מהמשפחה) או "הדמות שלי" (מי אני - באיזה אופן אני חווה את עצמי) יכולים לגלות לנו הרבה יותר מכפי שנדמה. מה שנראה בתחילה כציור תמים טומן בחובו עולם שלם של דימויים, תפיסות ותחושות פרטיות. אם נביט במבט מדוקדק על ציור של ילד, נגלה כי באופן בו הוא מתאר עצמו יש אמירה על האופן בו הוא תופס את עצמו כחלק מהמרחב והחברה, איך ממקם את עצמו הילד בחברת המבוגרים והיכן מקומו בקרב ילדים אחרים.

אבחון מצוקות וגילוי סודות בעזרת ציורי ילדים

יש ילדים הנוטים להחצין את החוויות שלהם, אולם גם הילד המוחצן ביותר שומר לעצמו "סודות". זה חלק מחוויות הילדות ונדבך בלתי נפרד מתהליך עיצוב האישיות. סוד אינו בהכרח חוויה שאינו חולק עם אחרים, אלא גם מחשבות כמוסות ואפילו דעות. קשה להניח את האצבע על מאפיינים מסוימים בציורי ילדים המעידים על בעיה כזו או אחרת, אבל בהחלט יש מספר כלים באמצעותם נבחן את הציור. נשים לב לעוצמת הקו - כיצד אוחז הילד את העיפרון או הצבע, היכן ממקם הילד את המרכיבים השונים של הציור, באיזה גודל מופיעים הפריטים - האם יש פרטים בולטים מאחרים? כאשר הילד מצייר את עצמו, מה הוא מבליט ומה הוא בוחר להשמיט - שיער, אוזניים, עיניים, ידיים ועוד. כל אלו יכולים לגלות הרבה מכפי שיידע הילד לבטא.

שימוש בקשת של צבעים

לבחירת הצבעים בהם עושה הילד שימוש בשעה שהוא מצייר או משרבט, יש חשיבות גדולה מאוד. למעשה, הצבע הוא ביטוי להיבטים רגשיים בחוויותיו של הילד. כדאי לשים לב האם הילד בוחר צבעים קרים שיכולים להעיד על ריחוק או שמא הוא מעדיף להשתמש דווקא בכתומים, אדומים וצהובים - צבעים חמים. נבדוק האם הילד בחר בגישה הריאליסטית - שמים כחולים ודשא ירוק, או שאולי הוא דווקא החליט שהשמים סגולים ואילו הדשא צהוב. קצרה היריעה מלפרט את מגוון המשמעויות של צבעים בציורי ילדים, לצורך הבנה מלאה וניתוח מדויק יש צורך בהסתכלות של אדם מקצועי, לרוב מעולם הגרפולוגיה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב